Znacie te aniołki? Na pewno każdy z Państwa, nawet, jeżeli nieszczególnie
interesuje się sztuką, zna te dwa śliczne putta, ponieważ motyw ten jest bardzo
często, chyba najczęściej obok Mony Lisy
Leonarda i Pocałunku Klimta,
reprodukowany na kubkach, kartkach pocztowych, papierach pakunkowych,
czekoladkach, kremach i wielu innych przedmiotach, a okres świąteczny dodatkowo
sprzyja powielaniu tego tematu. Ale czy ktokolwiek zastanawiał się, co to za
aniołki?
Otóż jest to fragment obrazu Rafaela Santi Madonna Sykstyńska namalowany w latach 1512-1513, jego wymiary to
269,5 x 201 cm. Obecnie należy do zbiorów drezdeńskiej Galerii Obrazów Starych
Mistrzów. Obraz ukazuje Madonnę z Dzieciątkiem adorowaną przez św. Barbarę,
poznać ją można po widocznej za nią wieży i papieża Juliusza II ukazanego
tutaj, jako św. Sykstus – święty ten był patronem rodziny Della Rovere, z
której pochodził ów papież. Tło tworzą z lekka jedynie zaznaczone chóry anielskie
w chmurach – niebo zostało potraktowane dosłownie. Nasze aniołki umieszczone są
na dole, opierają łokcie na parapecie wyimaginowanego niby-okna (tam też stoi tiara papieska), które wraz z
zieloną kotarą mają tworzyć przestrzeń dla wydarzenia. Kotara jest tu elementem
symbolicznym oddzielającym strefę ziemską od niebiańskiej oraz ma wprowadzać
widza w niecodzienną, cudowną sytuację, która rozgrywa się przed jego oczami. Zabieg
wywołujący wrażenie wykraczania postaci ukazanej na obrazie poza namalowane
ramy nazywa się natomiast trompe l’oeil,
a po polsku – malarstwo iluzjonistyczne.
Tak więc, gdy następnym razem zobaczą Państwo na przykład papierową torbę
na prezent z tymi aniołkami, proszę pamiętać, że obcują Państwo ze sztuką nie
byle kogo, ale samego Rafaela.
A tu prezentuję inny przykład malarstwa iluzjonistycznego, moją ulubioną Madonnę Fra Filippa LIppiego, 1457-1465.
oraz mojego ulubionego "uciekiniera" Pere Borrell del Caso, Uciekając przed krytyką, 1835.
oraz mojego ulubionego "uciekiniera" Pere Borrell del Caso, Uciekając przed krytyką, 1835.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz